19
Nov
07

Nieuwe etiketten voor Gouden Carolus

Voorstelling op Horeca Expo in Gent.

Ik heb een fantastische Horeca Expo achter de rug.  Het werk werd -op een paar uitzonderingen na- uit het geheugen gewist en het walhalla van de brouwerijen werd binnengetreden.  Ik wil graag de brouwerijen Het Anker, Palm, Dupont, Verhaeghe, De Troch, Saint-Monon, Boon, Captain Cooker (bierfirma), Van Steenberge en Van Eecke bedanken voor hun gastvrijheid.

Etiketten Gouden Carolus
Nieuwe ‘looks’ voor het Gouden Carolus-gamma

Brouwerij Het Anker stelde haar nieuwe etiketten voor.  “De flessen Gouden Carolus Classic, Ambrio en Tripel van 33 cl. en 75 cl. zijn gisteren nog met de hand van hun nieuwe kleedje voorzien”, aldus Vincent Poillion, sinds juni in dienst als commercieel verantwoordelijke van de brouwerij.  De ingrediëntenlijst staat in liefst 10 (!) talen vermeld: water, gerstemout, maïs, suiker, hop, gist.  De drie paradepaardjes van de brouwerij zijn allen hergist in de fles.  Behalve de inhoud, het volume procent alcohol, de houdbaarheidsdatum en enkele andere wettelijke verplichtingen, wordt ook de ideale schenktemperatuur meegegeven: 7 – 10 °C voor de Classic en 5 – 7 °C voor de Ambrio en de Tripel.

Het logo van de brouwerij en een afbeelding naar het munstuk met de afbeelding van Keizer Karel zijn mooi verweven in de cirkel, voor iedere soort in een andere kleur (zilver voor Classic, bordeauxrood voor Ambrio en goud voor Tripel), die de merknaam ‘Gouden Carolus’ extra in de verf zet.  In deze cirkel vinden we terug dat brouwerij Het Anker haar ontstaan kende in 1369, uiteraard in Mechelen.  Ook de kleur van het bier en opnieuw de verwijzing naar de hergisting op fles staan daarin vermeld.

Gouden Carolus Tripel
Gouden Carolus Tripel

In de linker benedenhoek staat het pictogram ‘product met statiegeld’ en het waarschuwingsteken voor zwangere vrouwen, een verplichting voor de export naar Frankrijk.  Rechts staat het gloednieuwe logo van de nieuwe vzw ‘Belgian Family Brewers’, een groepering van 12 ‘historische en onafhankelijke familiebrouwerijen die een werkelijke meerwaarde betekenen voor de identiteit en de authenticiteit van het Belgische Bierbrouwerijwezen’.

Gouden Carolus Classic draagt met trots nog drie andere logo’s.  Dit jaar viel het bier tweemaal in de prijzen: een gouden award in de categorie ‘Belgian Style Dubbel’ op de European Beer Star in Nürnberg en een ‘World Beer Award’ in de categorie ‘Standard Strong Dark Ale’ op de Wold Beer Awards in Londen.  Gouden Carolus Classic mag ook het logo ‘streekproduct.be’ dragen.  ‘Streekproducten zijn verse of verwerkte producten gemaakt met streekeigen grondstoffen of die als streekeigen worden beschouwd. Ze moeten bekend staan als een streekeigen product, in de streek bereid worden, én een langdurige of een historische bekendheid genieten’.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


Vilvordia BierProefFestival 2012

Welkom !

  • 438,211 bierliefhebbers laafden hier hun dorst

Vul jouw e-mailadres in om je in te schrijven op deze blog en ontvang een bericht bij elke nieuwe post.

Doe mee met 278 andere volgers

RSS Biernieuws

  • Er is een fout opgetreden. De feed is waarschijnlijk uit de lucht. Probeer later opnieuw.

Steun Zythos !

Posts per dag

november 2007
M D W D V Z Z
« Okt   Dec »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Twittered


%d bloggers liken dit: